Kamis, 29 Juli 2010

Gerhana merupakan kejadian astronomi


Gerhana merupakan kejadian astronomi yang berlaku apabila satu objek astronomi bergerak ke dalam bayang objek astronomi yang lain. Terdapat dua jenis gerhana:


1. Gerhana bulan wujud apabila bulan melalui sebahagian daripada bayang-bayang bumi. Kejadian ini cuma boleh berlaku ketika bulan purnama, dan apabila matahari, bumi dan bulan terjajar pada satu barisan yang sama, atau sangat-sangat hampir. Jenis dan panjang suatu gerhana bulan bergantung pada kedudukan bulan yang relatif kepada nod orbitnya.
Gerhana matahari berlaku apabila kedudukan bulan terletak di antara bumi dan matahari oleh itu menutup cahaya matahari samada separa atau sepenuhnya. Walaupun bulan lebih kecil, bayangan bulan mampu melindungi cahaya matahari sepenuhnya kerana bulan dengan purata jarak 384,400 kilometer adalah lebih dekat kepada bumi berbanding matahari yang mempunyai jarak purata 149,680,000 kilometer.

2. Gerhana matahari boleh dibahagi kepada 3 iaitu gerhana penuh, gerhana separuh, dan gerhana analus. Gerhana penuh apabila matahari ditutup sepenuhnya oleh bulan disebabkan bulan berada dekat ke bumi dalam orbit bujurnya, gerhana separuh apabila bulan hanya menutup sebahagian daripada matahari, dan gerhana analus yang terjadi apabila bulan hanya menutup sebahagian daripada matahari dan cahaya matahari selebihnya membentuk cincin bercahaya sekeliling bayangan bulan yang dikenali sebagai 'corona'.

Gerhana matahari berlaku selama 7 minit 30 saat pada tempat yang paling lama. Ketika gerhana matahari, orang ramai dilarang melihat ke arah matahari secara langsung kerana ini boleh merosakkan mata dan mengakibatkan buta.

Sebuah gerhana total terjadi ketika matahari berada sepenuhnya dikaburkan oleh Bulan. Disk sangat cerah Matahari digantikan oleh siluet gelap Bulan, dan korona redup banyak terlihat. Selama salah satu gerhana, totalitas hanya terlihat dari trek paling sempit pada permukaan Bumi.

Gerhana cincin terjadi ketika Matahari dan Bulan persis sejalan, tetapi ukuran nyata dari Bulan lebih kecil daripada Matahari. Karena Matahari muncul sebagai cincin yang sangat terang, atau anulus, sekitar garis besar dari Bulan.

Sebuah hibrida gerhana (juga disebut annular / gerhana total) transisi antara gerhana total dan cincin. Di beberapa titik di permukaan bumi yang terlihat sebagai gerhana total, sedangkan pada orang lain itu adalah cincin. gerhana Hybrid relatif jarang.

Sebuah gerhana parsial terjadi ketika Matahari dan Bulan tidak benar-benar sesuai dan hanya sebagian mengaburkan Bulan Matahari. Fenomena ini biasanya dapat dilihat dari bagian besar bumi di luar jalur dari gerhana annular atau total. Namun, beberapa gerhana hanya dapat dilihat sebagai gerhana parsial, karena umbra tidak pernah memotong permukaan bumi, lewat di atas wilayah kutub bumi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar